5.
Ты каждый день готовился к
занятиям?
2. Переведите
текст на русский язык.
JERZY BROSZKIEWICZ
KSZTAŁT MIŁOŚCI
Fragment
Jesień
tonie w deszczu. Polski pazdziernik podpala drzewa
i krzewy – lasy stoą w czerwieni. Pozarow tych nie
ugasi zadna slota. Idąc ulicami miasta stąpasz
wsrod szumu i szelestu - gorą szumi wiatr, pod stopami
szeleszczą liscie czerwone, zlote, brązowe. Deszcz zas
gra co noc ciche werble na szybach.
3. Объясните происхождение звуков,
выделенных в приведенном выше тексте жирным шрифтом.
4. Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
5. Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 2
1. Переведите
предложения на польский язык.
1.
Меня зовут…
2.
Николай Коперник –
польский ученый 15 века.
3.
Я знаю, что ты подаришь
мне на день рождения.
4.
Пойдем обедать в кафе, у
них всегда есть хорошие блюда.
5.
Он каждый год во время
отпуска ездил к морю.
2. Переведите
текст на русский язык.
JERZY BROSZKIEWICZ
KSZTAŁT MIŁOŚCI
Fragment
Jesień
jest porą pracy – tej jesieni rozbila sie
bania z muzyką. Na facjatce palacu Krasinskich male okno swieci
do najpozniejszej nocy, mury zas budynku niosą
dzwiek fortepianu az ku parterom. Nawet przechodzen stając
pod domem poslyszy pobrzek strun, jesli przytuli ucho do
chropawej sciany.
3. Объясните происхождение звуков,
выделенных в приведенном выше тексте жирным шрифтом.
4. Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
5. Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 3
1. Переведите
предложения на польский язык.
1.
Меня зовут…
2.
Она журналистка.
3.
Ты знаешь, что располагалось
в этом доме в начале прошлого века?
4.
Подумай над задачей и реши
ее.
5.
Через час урок закончится.
2. Переведите
текст на русский язык.
JERZY BROSZKIEWICZ
KSZTAŁT MIŁOŚCI
Fragment
Noc
jest jeszcze mloda, wiec sporo godzin pracy przed
tobą. Pora wrocic do instrumentu. Palce odtwarzają
dyktat wyobrazni – fraze liryczną. W zapisie przypomni ona delikatny
fresk…(…) Naklada sie ona na akompaniament, ktory jest dla melodii tym, cym dla
slow jest towarzyszące im spojrzenie, oddech,
rytm serca wypowiadającego je czlowieka i gest
dloni podtrzymującej sens zdania.
3. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
4.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
5.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 4
1. Переведите
предложения на польский язык.
1.
Меня зовут…
2.
Варшава – столица Польши.
3.
Мы не знали, что будет
дождь.
4.
Скажите, пожалуйста, как
пройти к гостинице.
5.
Прошла зима, наступила
весна.
2. Переведите
текст на русский язык.
J. Brzechwa
TYDZIEŃ
Tydzień dzieci miał
siedmioro:
- Niech
się tutaj wszystkie zbiorą!
Ale przecież nie
tak łatwo
Radzić
sobie z liczną dziatwą:
Poniedzialek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
- Chodźmy sitkiem czerpać wodę.
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
5.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 5
1. Переведите
предложения на польский язык.
1.
Меня зовут…
2.
Казимир Великий –
последний из династии Пястов.
3.
Я помню, что ты обещал
прийти ко мне вчера.
4.
Напишите мне письмо.
5.
Николай Коперник родился
19 февраля 1473 года в городе Торуни.
2. Переведите
текст на русский язык.
J. Brzechwa
TYDZIEŃ
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyślila się sobota:
- Toż dopiero jest robota?
Poszli razem do
niedzieli,
Tam porządnie odpoczeli.
Tydzień drapie się w przedziałek:
No, a gdzie jest poniedziałek?
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku…
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
5.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 6
1.
Переведите
предложения на польский язык.
1.
Меня зовут…
2.
Висла – главная река
Польши.
3.
Ты знаешь, что длина Вислы
1076 км?
4.
Поедем к морю!
5.
Сегодня я проснулся рано.
2.
Переведите текст на
русский язык.
HENRYK SIENKIEWICZ
POTOP
Fragment
To mówiąc Kmicic
otulał panienkę fartuchem od sani, pięknym, z
białego sukna i białymi wilkami podszytym; potem sam siadł,
krzyknął na woźnicę: “Ruszaj” – i konie
zerwały się z miejsca do biegu.
Zimne
powietrze pędem uderzyło o ich twarze, więc zaniemowili i
słychać bylo tylko świst zmarzłego śniegu
pod płozami, parskanie koni, tętent woźnicy.
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
5.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 7
1.
Переведите
предложения на польский язык.
1.Меня зовут…
2.Казимир Великий –
сын Владислава Локотка
3.Не все знают, что происходило в Польше в конце 20 века.
4.Расскажите о трех разделах Речи Посполитой в конце 18 века.
5.В 966-м году поляки приняли христианство.
2.
Переведите текст на
русский язык.
HENRYK SIENKIEWICZ
POTOP
Fragment
Sanie
gnały jak wicher. Dzień był
jasny, mróżny. Śnieg migotał jakby kto
nań iskry sypał; z białych chat podobnych do kup
śnieżnych strzelały wysokimi kominami dymy
różowe. Stada wron polatywały
przed saniami wśród bezlistnych drzew
przydrożnych z krakaniem donośnym.
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
5.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 8
1. Переведите предложения
на польский язык.
1.Меня зовут…
2.А. Мицкевич – известный польский поэт.
3.Я знаю, что ничего изменить нельзя.
4.Выполни контрольную работу.
5.Ты поставила цветы в вазу?
2. Переведите
текст на русский язык.
HENRYK SIENKIEWICZ
POTOP
Fragment
O
dwie staje za Wodogajami wpadli na szeroką drogę,
w ciemny bór, który stał głuchy, sędziwy i cichy,
jakby spał pod obfitą okiścią. Drzewa, migotając
w oczach, zdawały się uciekać
gdzieś w tył za sanie, a oni leceli coraz prędziej i
prędziej, jak gdyby rumaki skrzydła miały. Od takiej jazdy
głowa się zawraca i upojenie ogarnia, więc
ogarnięło i panne Aleksandrę.
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
5.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 9
1. Переведите
предложения на польский язык.
1.Меня зовут…
2 Мешко первый – родоначальник династии Пястов.
3.Мы знаем, что Краков – один из крупнейших городов Польши.
4.Перечислите диалектные области Польши.
5. В 1569 году Польша и Великое
княжество Литовское образовали Речь Посполиту.
2. Переведите
текст на русский язык.
HENRYK SIENKIEWICZ
POTOP
Fragment
Przechyliwszy
się w tył, zamknęła oczy, całkiem pędowi
się oddając. Poczuła słodką
niemoc i zdało jej się, że ten bojarzyn orszański
porwał ją i pędzi wichrem, a ona, mdlejąca, nie ma
siły się oprzeć ani krzyknąć… I lecą,
lecą coraz szybcej… Oleńka czuje, że obejmują ją jakieś
ręce… czuje wreszcie na wargach jakoby pieczęć rozpaloną
i palącą… oczy się jej nie chcą odemnac, jakby we
śnie.
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в приведенном выше тексте
жирным шрифтом.
5.
Охарактеризуйте
подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6.
Дайте
историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в тексте курсивом
грамматических форм.
Вариант 10
1. Переведите
предложения на польский язык.
1.Меня зовут…
2.Польский язык –
национальный язык поляков и государственный язык Польской Народной Республики.
3.Известно, что
первые сведения о поляках восходят к 9 веку.
4.Назовите славянские племена, образовавшие польскую народность.
5.Лехитская подгруппа
языков формировалась в 8-10 веках.
2. Переведите
текст на русский язык.
SłAWOMIR MROŻEK
BECZKA ŚMIECHU
Fragment
Kupiliśmy bechkę
na ogórki i postawiliśmy ją w sieni. Sień była ciemna
i łatwo się potknąć o beczkę. Już
pierwszego wieczora, kiedy siedzieliśmy w kuchni,
usłyszeliśmy łoskot. To dziadzio wracając z
podwórka się potknął, a myśmy się śmieli.
Odtąd
co wieczór czekaliśmy, aż ktoś wejdzie do
sieni, a kiedy rozlegał się łomot, od razu robiło
się wesoło.
4. Объясните происхождение звуков, выделенных в
приведенном выше тексте жирным шрифтом.
5. Охарактеризуйте подчеркнутые в тексте грамматические формы.
6. Дайте историко-лингвистическую справку возникновения выделенных в
тексте курсивом грамматических форм.
ПОЛЬСКИЙ АЛФАВИТ
Буквы
|
Приблизительное звуковое соответствие в русском
языке
|
Буквы
|
Приблизительное звуковое соответствие в
русском языке
|
А а
|
А
|
M m
|
М
|
Ą
|
Носовой звук о
|
N n
|
Н
|
B b
|
Б
|
ń
|
Нь (мягкий звук н)
|
C c
|
Ц
|
O o
|
О
|
Ć ć
|
чь (мягче русского ч)
|
Ó ó
|
У
|
D d
|
Д
|
P p
|
П
|
E e
|
Э
|
R r
|
Р
|
ę
|
Носовой звук э
|
S s
|
С
|
F f
|
Ф
|
Ś ś
|
Шь (очень мягкий звук ш)
|
G g
|
Г
|
T t
|
Т
|
H h
|
Х
|
U u
|
У
|
I i
|
И
|
W w
|
В
|
J j
|
Й
|
Y y
|
Ы
|
K k
|
К
|
Z z
|
З
|
L l
|
Среднеевропейский
l
|
Ź ź
|
Жь (очень мягкий звук ж)
|
Ł ł
|
Л, неслоговой звук у
|
Ż ż
|
Ж
|
Страницы: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|