Mr ( +фамилия или Sir} - к мужчине.
Miss (+ девичья фамилия, даже если она замужем) - к женщине.
Miss - традиция, сохранившаяся с времен королевы Виктории, когда работать в
школе разрешалось только незамужним женщинам.
В США форма обращения к учителю та же, а к учительнице – в зависимости от
семейного положения:
Mrs + фамилия по мужу. / Miss +
фамилия.
В британских университетах: Professor + фамилия или просто Professor
применяется в качестве обращения к тем, кто имеет соответствующее ученое
звание, заведует кафедрой или возглавляет направление в науке. К остальным
же преподавателям студенты обращаются:
Mr + фамилия, Miss + фамилия, или по его/ ее желанию по имени: John,
Margaret.
В США Professor может служить обращением к преподавателю любого
ранга в университете, колледже и т. д.
* Слово colleague достаточно редко употребляется в качестве обращения,
чаще в разговоре при ссылке на чье-либо мнение, точку зрения.
* Обращение к аудитории:
Friends! -Друзья!
Ladies and gentlemen! - Коллеги! (Леди и джентльмены); Дамы и господа!
* Обращение к знакомому:
Маргарита Margaret
Эдуард Edward
Елизавета, Лиза, Лизочка и др. Elizabeth: Lisa, Elsie,
Libby, Beth,
Bet, Betty, Bess etc.
Тема 3
Articles (Артикли)
Is it a man? ( Any man)
Is it the man with a moustache. ( A particular man)
В английском языке имеется два артикля: a, the.
Неопределенный артикль a имеет два варианта :
a – перед словами, начинающимися с согласной: a boy, a pen
an – перед словами, начинающимися с гласной (a/ e / i / o / u): an apple,
an economist
Неопределенный артикль a/an не употребляется с сущуствительными во
множественном числе, а также с неисчисляемыми существительными
(milk, oil, music, money).
Употребляя существительное с неопределенным артиклем a/an, мы
называем предмет (вещь, живое существо) и представляем его как один из
класса ему подобных.
This is a lamp.
Have you got a sister or a brother?
Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми существительными
в единственном и множественном числе, так и с несичисляемыми
существительными.
Существительные с определенным артиклем the обозначают конкретный предмет
(предметы) т.е. данный предмет, вещество, явление рассматриваются как уже
известные и говорящему, и слушающему.
Open the door , please.
Usually we do not say the + names of places:
France is a very large country.
But we say the + republic / states / kingdom:
The United States of America
Usually we do not say the + names of streets, squares etc..:
Kevin lives in Coronation Street.
We do not say the + name of place + airport / station / university / castle
:
Munich Airport
Paddington Station
But we usually say the + names of hotels / restaurants / pubs / cinemas /
theatres / museums:
The Hilton Hotel
The national Theatre
The Tate Gallery
We say the + names of oceans / seas / rivers / canals:
the Atlantic Ocean
The Nile
We say the + names with ... of ...:
the Republic of Ireland
the Tower of London
the north / south / east / west / middle of
I’ve been to the north of Italy but not to the south.
We say the + plural names of countries / islands / mountains:
the Netherlands
the Canary Islands
Упражнения на повторение:
1. Вставьте a/an или the.
1 I wrote to her but ..the.. letter never arrived.
2 Britain is ..an... island.
3 What is ........ name of this village?
4 Jane is ........ very nice person. You must meet her.
5 Montreal is ........ large city in Canada.
6 What is ........ largest city in Canada?
7 'What time is it?' 1 don't know. I haven't got ........ watch.'
8 When I went to Rome, I stayed with ........ Italian friend of mine.
9 You look very tired. You need ........ holiday.
10 Don't sit on ........ floor. It's very dirty.
11 'Let's go to ........ restaurant this evening.'
'That's ........ good idea. Which restaurant shall we go to?'
12 Can you turn on ........ radio, please? I want to listen to some
music.
13 Tom is in ........ bathroom. He's having ........ bath.
14 This is a nice room, but I don't like ........ colour of........
carpet.
15 We live in ........ old house near ........ station. It's two miles
from ........ centre.
2. Это географические вопросы. Выберите ответ из рамки. В некоторых случаях
необходимо использовать 'The'.
Alps Amazon Atlantic Bahamas Cairo Kenya Red Sea Asia
Andes Pacific Malta Rhine Switzerland Tokyo United States
1 ..Cairo is the capital of Egypt.
2 ...The Atlantic is between Africa and America.
3 is a country in the middle of Europe.
4 is a river in South America.
5 is the largest continent in the world.
6 is the largest ocean.
7 is a river in Europe.
8 is between Canada and Mexico.
9 is in East Africa.
10 are mountains in South America.
11 is the capital of Japan.
12 is an island in the Mediterranean.
13 are mountains in central Europe.
14 is between Saudi Arabia and Africa.
15 are a group of islands near Florida.
3. Переведите на русский язык:
Come and look at this picture.
This isn’t a very good party.
These grapes are not very sweet.
This is my friend Paula.
(on the phone) This is Ann.
What is that on the wall?
He is ill. That’s why he’s away.
Stop that noise!
Thanks - that was a great dinner.
(on the phone) Who is that?
Do you remember those people we met in Scotland?
4. Поставьте предложения во множественное число:
This is a king. That is an egg.
This is a boy. That is a window.
This is a shilling. That is a prince.
This is a cup. That is a waiter.
This is a flower. That is a star.
This is a man. That is a n eye.
This is a train. That is a child.
This is an aeroplane. That is a picture.
5.Вставьте “this”, ”that”, ”these”, “those”.
Why are you living .... country?
Get me ... box from the table.
What was .... noise?
Come ... way, please.
Who are .... people over there?
Who said ...?
Isn’t .... girl nice?
I can’t write with ... pens.
How could she marry ... idiot!
6. Переведите на русский язык:
There are no grapes in the market.
There will be rain tonight.
There is snow on the mountains.
There are two men at the door.
Once upon a time there were three pigs.
There are many cars in the street.
7. Вставьте соответствующую форму ‘there is’ (‘there isn’t)
.... no water on the moon.
.... no TVs in the 15th century.
Once upon a time .... a beautiful princess.
Tomorrow ..... snow.
.... some soup, if you are hungry.
.... any potatoes?
.... an accident/ can I phone?
I am afraid ... time to see Grandmother.
.... many tigers in the jungle.
8. Вставьте “ there is” или “it is”:
... . a cat in your bedroom.
..... not easy to understand him.
..... cold tonight.
..... ice on the roads.
..... nice to see you.
..... somebody on the phone for you.
.... a problem with TV.
.... too late to go out.
.... a funny film on the video.
What’s that noise? - ... the wind.
Пословицы:
Было бы желание, а путь найдется.- Where there is a will, there is a
way.
Нет дыма без огня. – There is no smoke without a fire.
Нет смысла плакать над разлитым молоком (Слезами горю не поможешь)
– There is no use crying over spilt milk.
Тема 4
Present Simple Tense (Настоящее неопределенное время)
We use the present simple tense for things we do regularly, always,
sometimes, every day, etc. ( выражает факты, универсальные факты, регулярно
повторяющиеся действия, последовательность событий).
Positive (положительная форма)
I live in London.
We live in London.
You live in London.
They live in London.
He lives in London.
She Lives in London.
It lives in London too.
The question, short answer and negative are made with the present tense of
the verbs ‘do’, “does” (вопрос, краткий ответ и отрицательное предложение
образуются с помощью вспомогательного глагола “do”, “does”).
Negative (отрицательная форма)
I do not live in Moscow.
We do not live in Moscow.
You do not live in Moscow.
They do not live in Moscow.
He does not live in Moscow.
She does not live in Moscow
It does not live in Moscow
Question (вопрос)
Where do I live?
Where do you live?
Where do we live?
Where do they live?
Where does he live? Where does she live? Where does it live?
Yes/No questions (вопрос с предположительным ответом “Yes” или “No”.
Do I live in Paris? Do we live in Paris? Do they live in Paris? Do you live
in Paris?
Does he live in Paris? Does she live in Paris? Does it live in Paris?
Ansswers (Краткие ответы).
Yes, I do. No, I don’t.
Yes, he does. No, he doesn’t.
Question words (вопросительные слова).
How do you travel to work? (как, каким образом)
How long does the journey take? ( как долго, сколько времени,)
How many people travel by bus? ( сколько)
How often does Joy see Janet? ( как часто)
What time do you have lunch? ( когда, во сколько)
When does Joy arrive? ( когда)
Разделительные вопросы:
Не is a businessman, isn't he? They are businessmen, aren't they?
You speak English, don't you? He speaks English, doesn't he? They spoke
about it, didn't they?
I have done this work, haven't I? He'll do this work, won't he? He can do
this work, can't he? He is going to do it, isn't he?
He isn't a businessman, is he?
They aren't businessmen, are
they?
You don't speak English, do you?
He doesn't speak English, does he?
They didn't speak about it, did
they?
I haven't done this work, have I?
He won't do this work, will he?
He cannot do this work, can he?
He isn't going to do it, is he?
IMPERATIVES (Повелительное наклонение)
Утвердительная форма Отрицательная форма
Speak English, please. Don’t speak English please.
Look in the mirror before you drive off.
Have some more tea.
Please do not lean out of the window.
Try again.
Cheer up.
Don’t worry.
Don’t sign the document.
Do be quiet!
Don’t be silly!
Let’s have a drink.
Let’s meet at 10.30.
Тема 5
MODAL VERBS
CAN, MAY, MUST
Модальные глаголы отличаются от обычных глаголов тем, что
1) после них употребляется инфинитив без частицы “to”:
I can do it myself.
2) они сами образуют вопросительную и отрицательную формы:
Can you do it yourself? You can not do it yourself.
3) в третьем лице единственного числа настоящего времени у них нет
окончания “s”:
He can play piano.
Глагол “can” означает “ умственную или физическую способность”,
“вежливую просьбу или разрешение.
Глагол “must” означает “должен”, “обязан”:
You must keep the rule.
Глагол “may” означает “возможность, вероятность, разрешение”.
You may come in.
They may return tomorrow.
Глагол “should” означает “должен, должен бы, следует, cледовало бы”.
We should protect the planet.
Глагол “ have to” означает “надо, нужно, должен”, он часто переводиться
“приходится”.
Politicians have to make speeches.
1. Скажите, что Вы можете делать и чего Вы не можете ( не умеете ) делать,
используя следующие глаголы:
hear, listen, speak French, play golf, make, sing, dance, swim, talk,
work, drive, jump, ride a horse, translate, cook.
2.Дайте краткие ответы на вопросы:
Can you speak Japanese? - Yes, _______
Will you bring your friend? - Yes, ______
Could Tom find his glasses? - No , ______
Should the children come home early? - Yes, ______
May I sit here?- No, ____
Can ducks swim under water? - Yes ____
Can you remember their phone number? - No, _____
3..Скажите, что Вы должны сделать завтра,используя следующие глаголы:
Get up early, make breakfast, go to work, go to school, make a
telephone call,
buy some food, write to, invite guests, visit a dentist/
4. Скажите, используя следующие глаголы, что Вы могли бы делать сегодня
вечером (используя форму “might”)
go to the cinema stay at home
listen to music do some washing
have dinner at home go to a restaurant
watch TV read a magazine
go to bed early play at the
computer
Упражнения на повторение:
1.Переведите на английский язык:
1. У меня нет ручки. Не мог бы ты мне дать свою?
2. Возьми зонт. Может пойти дождь.
3. Он не знает, где его шляпа. Он думает, что она может быть на
кухне.
4. Это дерево закрывает окно. Ты должен его срубить.(cut it down)
5. Уже поздно. Я боюсь, мы должны уходить.
6. Можно мне открыть окно?
7. Вы должны ждать до 5 часов.
8. Он не умеет писать письма.
2.Переведите на английский язык:
1. Где он живет?
2. Это не мой кот.
3. Сколько лет Вашей сестре?
4. Он занят. Он пишет письмо.
5. Я не могу дать тебе эту книгу.
6. Я - не учитель. Я - аспирант.
7. Ты уже купил новую машину?
8. Что пишут сейчас студенты.
9. Я не умею прыгать в воду с высокой горы.
10.Вы говорите на французском.
11.Идет дождь Возьми зонт.
12.Она уже купила это новое платье.
13.Когда ты купила этот компьютер?
14.Давайте не пойдем сегодня в парк. Холодно.
3. Переведите на английский язык:
1. Он выпил два больших стакана молока.
2. Это не наш котенок.
3. Они уже смотрели этот фильм?
4. Когда Вы ездили в Израиль?
5. Давайте купим ей в подарок цветы.
6. Я не могу с тобой говорить сейчас, так как делаю уроки.
Страницы: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|